Een vintage fotoshoot op je bruiloft? Boek deze fotograaf met retro camera op je huwelijk.

Dit wil je, op je trouwdag.

Vintage fotografie met een retro camera.

Fotograaf Geert de Jong uit Amersfoort gebruikt als je gaat trouwen een oldschool camera die is omgebouwd naar digitaal. Het resultaat: foto’s met de analoge look uit de fifties, sixties en seventies. Met veel onscherpte en contrast, vol karakter en bezieling. Fotografie met een rafelrandje, een hoekje los. Nooit gestyleerd of zoetsappig. Vaak zwart-wit. Uniek, tijdloos en gewoon heel mooi.

Geerts artistieke werk ontstaat het best in de ongedwongen sfeer van een bohemian festival wedding, een roaring twenties woods wedding, een vintage chic tuinfeest of zonnige beach wedding. Een hippe, gezellige bruiloft met veel positieve energie is een ideale voedingsbodem voor deze prachtige vintage fotografie. 

Geert is als kunstenaar heel goed in te zetten als creatieve tweede fotograaf tijdens een huwelijk. Hij is innemend, heel relaxed en geruisloos aanwezig.

Je krijgt naderhand je foto’s als digitale bestanden in hoge resolutie.
En: ook de prijs gaat je meevallen!

Bruidsparen 3 (2020)

Wat kost de fotograaf op jouw bruiloft? Hier vind je de prijzen!

Vul eens wat in, doe een schatting.
Je zit nergens aan vast.
(in dit voorbeeld: 30x30cm. 24 pagina’s, jouw 55 mooiste foto’s en een proefopmaak vooraf)
Inclusief een royale hoeveelheid foto’s.
Professioneel bewerkt, rechtenvrij, in hoge resolutie.
Helemaal van jou. Joepie!

Stuur een berichtje. Helemaal vrijblijvend!

Fotograaf Geert de Jong uit Amersfoort werkt met vintage camera’s en lenzen uit vervlogen tijden toe naar pure kunst op je trouwdag. Zijn geliefde “mevrouw Mamiya”, een vintage Mamiya C220 tweeoogreflex camera, bouwde hij eigenhandig om van analoog naar digitaal. Met als gevolg: oorspronkelijke, karaktervolle en museale beelden die nooit hangen naar nostalgie, maar die wél een tijdloze charme ademen.

Veel van de beelden die hij schiet, zijn moeilijk te dateren: foto’s van vorige week, hadden net zo goed tientallen jaren geleden geschoten kunnen zijn. En die tijdloosheid blijft ook mooi in de toekomst. Je ziet invloeden uit alle periodes van de fotografie: vaak clair obscur, soms zelfs uitgeproken noir.

 Oorspronkelijke, karaktervolle en museale beelden die nooit hangen naar nostalgie, maar die wél een tijdloze charme ademen.

Hij haalt zijn inspiratie uit het moment en fotografeert handmatig, met vakmanschap en vakkennis, vanuit zijn gevoel. Het is een beetje alsof de foto zichzelf maakt, de camera zichzelf bestuurt en Geert alleen hoeft rond te lopen en op de ontspanknop hoeft te drukken.

De foto’s hebben vaak een rauw randje of een ongebruikelijke compositie die iets te raden overlaat. Het is alsof het beeld, het verhaal wat de foto vertelt, doorloopt buiten de randen van het (meestal verticale) kader. Een verstilde greep uit een vloeiende omgeving.

Geert gaat onopvallend te werk zonder je feest of trouwdag te verstoren, is prettig en sociaal in de omgang en kan met zo ongeveer iedereen goed overweg. Dat maakt, dat je hem snel vertrouwt. Veel van zijn foto’s spreken van een uitgesproken sensuele vrouwelijkheid, maar nooit van voyeurisme. Je kunt hem bijvoorbeeld rustig toelaten bij je make-up of tijdens het aantrekken van je jurk.

Geert spreekt dan ook over zijn camera’s alsof het dames zijn. In zijn opinie is fotografie vrouwelijk van aard. Het is een creatief, beeldend medium wat verrast, ontroert, verhalen vertelt, verwondert en inspireert.
De “mannelijke” eigenschappen van fotografie (rechte lijnen en hoeken, het denken in een kader, het ambacht van optische scherpte, de logica van diafragma en sluiter), staan altijd in dienst van het vrouwelijke, creatieve karakter. Kortom: Ookal is Geert een vakman, toch maakt hij maakt liever een karaktervolle foto die nèt niet helemaal scherp is, dan een technisch perfect, maar zielloos plaatje.

Overigens is de technische scherpte van de camera wel fenomenaal: de Hasselblad digitale achterwand van Mevrouw Mamiya levert beelden van 50 Megapixel die zich moeiteloos laten uitvergroten tot muurformaat. Waar het beeld scherp is, is de definitie adembenemend. Geert laat in de bewerkingsfase de ruisonderdrukking vrijwel achterwege, waardoor de afzonderlijke pixels (met name de ruis bij hogere ISO-waarden) zich profileren als bij een pointillistisch schilderij. Waar Anton Corbijn de korrel van zijn filmmateriaal omarmt, laat Geert de ruis van zijn sensor vóór zich werken.

Je kunt, voorafgaand aan een fotoshoot, moeilijk bepalen wat de sessie aan beeld gaat opleveren. Het proces is niet helemaal voorspelbaar en leidt een beetje een eigen leven. Sturen op wat je wil zien, van tevoren verzoeknummers indienen, is vrijwel zinloos. Het beeld ontstaat spontaan, in een onbevangen samenspel van moment, licht en karma. Deze fotografie laat zich maar ten dele sturen of beïnvloeden: Mevrouw Mamiya doet niet aan verwachtingspatronen. In de gecontroleerde omgeving van een fotostudio bijvoorbeeld, presteert ze onder de maat. En ook al is Geert een grootmeester met flitslicht, toch heeft deze camera niets liever dan “available light”. Het licht zoals het zich aandient in de situatie, zonder toevoegingen. En dan het liefst daglicht.

Mevrouw Mamiya is niet de enige camera waar Geert mee werkt. Geschoold op de (destijds nog vrijwel volledig analoge) Fotovakschool Apeldoorn en later de kunstacademie, werkte Geert in zijn studietijd al met zo ongeveer alle mogelijke cameraformaten. Pinhole, kleinbeeld 135 film, midden- en grootformaat, Polaroid, kleur, zwart-wit of dia: het was hem om het even. De vuistregel is: werkt het, dan kan Geert ermee fotograferen.
Je kan hem laten fotograferen met de camera van je opa!

Je kan hem laten fotograferen met de camera van je opa!

Geert werkt ook met een “gewone” Canon full-frame camera, waar vintage lenzen uit ieder tijdperk op gemonteerd kunnen worden. Bijvoorbeeld een antiek objectief uit Parijs, compleet met balg.

 

Zijn hedendaagse Mint Instantflex camera levert prachtige Polaroid-achtige instant-klaar fotootjes op Fujifilm Instax creditcard-formaat, waarvan hier ook veel voorbeelden te zien zijn. Daarnaast werkt Geert graag met een vintage (maar allesbehalve zeldzame) Russische FED-2 meetzoekercamera (een Leica imitatie) waar klassieke kleinbeeldfilm in gaat. De negatieven die deze camera produceert, worden ingescand op ca. 6 Megapixel wat misschien, gezien de hedendaagse standaard, weinig lijkt. Maar met de eenvoudige film die Geert gebruikt, is het genoeg om het detail  van de afzonderlijke filmkorrels te onderscheiden.

Scroll even door de voorbeelden. Als ze je aanspreken, dan zit er maar één ding op:
even een berichtje sturen!
Geert maakt graag kennis met je om de plannen voor je bruiloft door te nemen.

Fotostudio CheeseWorks
5.0
Gebaseerd op 145 recensies
powered by Google